Nunta la tara in Austria

Pentru ca sunt intrebata, deseori, cum sunt „nuntile afara”, va povestesc despre cateva nunti la care am participat.

Incep seria cu nunta in provincie, printre preferatele mele. Undeva, in Austria, aproape de un oras mai mare, intr-un sat cu aproximativ 200  de suflete si un peisaj ca-n pozele de revista.

Mirii: ea s-a nascut in zona si a cumparat casa in tinerete. Lucreaza in oras, un job cu multa responsabilitate intr-o firma renumita. L-a cunoscut pe el, au avut o relatie la distanta. A cerut-o si s-au mutat in satul idilic, visand la o oaza de liniste dupa zilele stresante la servici. In schimb, au gasit nu doar liniste, ci si o comunitate de oameni total diferiti fata de ei, dar deosebit de primitori. Imi povestea, deseori, ca ma intelege foarte bine ca si „expat”, pentru ca si el este o „vinitura” in acel sat.

Nunta

Ne asteptam la o petrecere foarte „down to earth”, adica o nunta simpla si frumoasa, la tara. Am dat de o atmosfera de sarbatoare, deloc simandicoasa, dar atat de plina de dragoste si fericire. Atitudinea asta relaxata si bunul gust au contribuit la punerea in evidenta a esentialului: oamenii si dragostea. N-a fost nimic prea mult, prea strident, prea obositor, prea oricum.

Am ajuns cu o seara inainte, la singurul „hotel” din sat. Totul era decorat de sarbatoare, fiecare casa avea ghirlande, baloane sau alte ornamente care anuntau evenimentul. Satenii erau emotionati, intampinand nuntasii din Austria, Germania, Elvetia, Italia si singura romanca ( :D) cu sufletul deschis. Somelierul satului a avut grija sa primim fiecare o sticla de „vin bun”, brutarul a livrat painea pentru micul dejun personal iar hotelierul ne povestea ca au renovat repede fatada inainte sa venim. Stia ca suntem „umblati” toti, adica noi, invitatii.

Nunta in sine a fost mai frumoasa ca in povesti. Ceremonia religioasa, simpla si emotionanta, a inceput ceea ce eu numesc „petrecerea dragostei”. Inainte sa inceapa cheful propriuzis, traditia spune ca oaspetii trebuie intampinati la agapa. Si ce primire: orchestra din sat ne-a incantat cu muzica traditionala, mirii asteptau oaspetii la intrare cu un pahar de sampanie, iar satenii aveau grija ca „strainii” sa se cunoasca intre ei. Petrecerea a fost plina de surprize atat pentru miri, cat si pentru nuntasi. Fiecare a pregatit cate un obicei de nunta, un joc sau a prezentat ceva frumos, legat de oameni si de eveniment.

Chiar si fara vreun wedding planner, totul a decurs foarte armonios si normal. Toti oaspetii erau cumva implicati in eveniment: colegii de servici au pregatit o prezentare cu poze si video pe un beamer, batranii din sat au creat si recitat o poezie speciala pentru miri, orchestra a invatat cantece din mai toate zonele de provenienta a nuntasilor. Iar eu, evident singura romanca, am fost intrebata cum se ureaza „casa de piatra” in romaneste.

Mancarea a fost, evident, traditionala si mult prea gustoasa. Despre vinurile de casa n-are sens sa mai vorbesc.

Tinuta

Multi invitati au optat pentru costumul traditional (Dirndl respectiv pantaloni de piele si camasa), purtate cu dragoste si mandrie. Satenii au fost cei mai creativi, evident, pentru ca marea parte a costumelor erau cusute manual. In rest, am vazut rochii de seara purtate cu eleganta si costume barbatesti cu mult bun gust.

Ce am apreciat: nici o „pisi” cu sclipici, dar nici un badaran cu blugi si tricou.

Cadourile

Mirii ne-au spus de prea multe ori ca nu accepta cadouri, in special bani, iar invitatia avea o mentiune speciala: apreciem efortul pe care il depuneti sa fiti alaturi de noi si asta e cel mai frumos cadou.

Ne-am gandit ca banii ar fi, in acest caz, un cadou nepotrivit, daca nu chiar jignitor. Poate, daca erau un cuplu la inceput de drum, se schimbau datele ecuatiei, dar ei cam aveau de toate (casa, masini, etc).

Astfel ca le-am oferit, impreuna cu doi prieteni apropiati, un „voucher” pentru o excursie la Viena. Le-am pregatit surprize diferite, pana si cei de la hotel stiau ca este o „mini” luna de miere si s-au purtat ca atare si a fost foarte frumos. Nu ca ma laud (prea mult), dar s-au bucurat  si ne-a iesit bine 🙂

Avand in vedere ca nuntasii erau foarte, foarte diferiti (de la tarani, la manageri), eram curioasa de restul cadourilor. Am fost impresionata de creativitatea si dragostea oamenilor. Exemple: colectie de vin si invitatie la degustare, mini-excursii pentru ceilalti (da, n-am fost singurii cu ideea asta), paine/ vin / carne pentru o perioada de timp de la sateni, un copac de plantat in gradina, etc. Nu stiu daca s-au dat bani, ca n-am intrebat, dar presupun.

Un gând despre &8222;Nunta la tara in Austria&8221;

Lasă un răspuns

